شاه پرک






#پل_خاتون ...
#پل_خاتون

​ در ۲ کیلومتری جنوب شرقی خوی بر روی رودخانه قطور قرار دارد.

 دارای ۷ دهانه بزرگ آبرو (بر روی پایه های سنگی) و۷ دهانه ی کوچک یا دهلیزهای منظم می باشد.
 بنابر اسم “خاتون” گفته می شود، احتمالا بنای نخستین آن در دوره سلجوقی و به نام خاتون دختر طغرل سوم ساخته شده و متصل کننده خوی به سلماس بوده و در دوره زندیه توسط احمد خان دنبلی تجدید بنا شده است.
 در زمان‌های قبل مردم از آن رفت و آمد می‌کردند ولی فعلاً مسدود شده است.

ادامه »

موضوعات: شاه پرک نوشت, زادگاه شاه پرک  لینک ثابت
[جمعه 1397-01-31] [ 11:43:00 ب.ظ ]

#کلیسای_سورپ_سرکیس_خوی ...
#کلیسای_سورپ_سرکیس_خوی

​  قدمت این کلیسا به دو دوره متفاوت قرن چهارم و دهم میلادی نسبت داده می شود، با توجه به زندگی سرکیس مقدس در سال ۳۷۸میلادی؛ قرن چهارم درست تر به نظر می آید‌.

 شکل گیری کلیسا ماحصل تعمیرات اساسی در دوره صفویه می باشد.
 این کلیسا در فهرست آثار فرهنگی ثبت شده است که امروزه متروکه می باشد.

ادامه »

موضوعات: شاه پرک نوشت, زادگاه شاه پرک  لینک ثابت
 [ 11:42:00 ب.ظ ]

#مناره_شمس_تبریزی #آرامگاه_شمس_تبریزی ...
#مناره_شمس_تبریزی #آرامگاه_شمس_تبریزی

​ یکی از سه مناره های کاخ زمستانی شاه اسماعیل صفوی بود که به علت علاقه ی او به عرفان در کنار آرامگاه شمس تبریزی با ارتفاع ۱۴.۵متر و ۴۳ پله از شاخ های آهو، بز کوهی و قوچ های شکار شده، ساخته شده است.

به علت قرار گرفتن آرامگاه شمس تبریزی مراد مولانا در شهرستان خوی از سال۱۳۸۹، هر ساله کنگره بین المللی شمس تبریزی با حضور بزرگان کشور و علاقه‌مندان به ادب و عرفان اسلامی از کشورهای مختلف و مولوی پژوهان و شمس شناسان برگزار می‌شود.

ادامه »

موضوعات: شاه پرک نوشت, زادگاه شاه پرک  لینک ثابت
 [ 11:41:00 ب.ظ ]

#بازار_قدیمی_خوی ...
#بازار_قدیمی_خوی

​  بازار تاریخی سرپوشیده خوی به قدمت۳۰۰سال که با الهام از طرح بازار وکیل شیراز به دستور احمد خان دنبلی (والی وقت خوی) ساخته شده است. به دلیل اینکه شهر خوی روزگاری محل عبور جاده معروف ابریشم بوده تاجران بسیاری در بازار پر رونق آن به داد و ستد مشغول بودند.

 این بازار در مرکزی ترین نقطه شهر و در بافت سنتی آن قرار گرفته و شامل راسته بازارهای سرپوشیده، کاروانسراها، سراها،چهارسوق های خوش ترکیب می باشد.

ادامه »

موضوعات: شاه پرک نوشت, زادگاه شاه پرک  لینک ثابت
 [ 12:35:00 ق.ظ ]

#پل_هوایی_قطور ...
#پل_هوایی_قطور

​بزرگترین پل هوایی خاورمیانه و یکی از بهترین و زیباترین پل های کشور، که تنها راه ریلی مواصلاتی ایران به ترکیه از طریق آذربایجان غربی است و ترانزیتی کار واردات صادرات را انجام می دهد.

 رنگ این پل فلزی در گذشته به رنگ قرمز بود و در زمان جنگ ایران و عراق، جهت استتار از حمله هوایی عراق به رنگ خاکی رنگ آمیزی شده است

ادامه »

موضوعات: شاه پرک نوشت, زادگاه شاه پرک  لینک ثابت
 [ 12:33:00 ق.ظ ]

#مسجد_مطلب_خان ...
#مسجد_مطلب_خان

​ مسجد رو باز مطلب خان که قدمتش به عصر ایلخانی بر می گردد.

 احداث این مسجد زیبا به حاج مطلب خان از نوادگان شیخ بهایی نسبت داده می‌شود.
این مسجد در اوایل دوره قاجار، مرمت و نوسازی شده است

ادامه »

موضوعات: شاه پرک نوشت, زادگاه شاه پرک  لینک ثابت
[پنجشنبه 1397-01-30] [ 10:52:00 ب.ظ ]

#خانه_کبیری ...
#خانه_کبیری

​ این خانه در زمان حکومت مظفرالدین شاه قاجار به دست حاج جعفر انصاری که تاجری مشهور بود در دو طبقه ساخته شده است. 

طبقه اول فاقد هر گونه تزیینات بوده ولی طبقه دوم شامل انواع تزیینات، گچ‌بری ها، نقاشی های گل و بوته و پنجره های ارسی می باشد.

ادامه »

موضوعات: شاه پرک نوشت, زادگاه شاه پرک  لینک ثابت
 [ 10:40:00 ب.ظ ]

#ساختمان_قدیم_شهرداری ...
#ساختمان_قدیم_شهرداری

​ بنای قدیمی و بسیار زیبا که به دلیل سکونت حکمرانان و بزرگان شهر در آن، به ارگ حکومتی شهرت داشته است. این ساختمان در دو طبقه ساخته شده و گچبری های برجسته زیبا و نقاشی های جالب به چشم می‌خورد. گفته شده معمار آن شخصی به نام توانا بوده است. این ساختمان امروزه به عنوان ساختمان شورای اسلامی شهر خوی مورد استفاده قرار می گیرد.

ادامه »

موضوعات: شاه پرک نوشت, زادگاه شاه پرک  لینک ثابت
 [ 10:17:00 ب.ظ ]

#دروازه_سنگی_خوی ...
#دروازه_سنگی_خوی

#دروازه_سنگی_خوی
در زمان ایلخانیان یاقاجار، دیواری سنگی و خندق پر از آب دور شهر خوی برای دفاع از حملات احتمالی دشمنان کشیده شده بود و فقط 5 دروازه جهت عبور از دیوار وجود داشت که از این5دروازه، دروازه سنگی به یادگار مانده است که معبر ورودی شهر از طرف سلماس بود این دروازه با ترکیبی از سنگ های سیاه و سفید که الگو گرفته شده از بناهای قاهره و بعضی بناهای عثمانیان در استانبول، ساخته شده است.
در طرفین ضلع جنوبی، نقش دو شیر در حال سکون حجاری شده است.
«نویسنده مشهور کنت دگو بینوی فرانسوی پس از گردش کل ایران؛ دروازه سنگی را چنین توصیف می کند: خوی شهر دلپذیری است دروازه های زیبای همچون بناهای قاهره از سنگ سیاه و سفید ساخته شده و من نظیر آن را در هیچ جای ایران ندیدم.»1

————————
1)خوی، دارالصفای ایران؛ علی اکبر چیت ساز خویی.

ادامه »

موضوعات: شاه پرک نوشت, زادگاه شاه پرک  لینک ثابت
[چهارشنبه 1397-01-29] [ 11:56:00 ب.ظ ]

#امامزاده_سیدبهلول ...
#امامزاده_سیدبهلول

#امامزاده_سیدبهلول
نقل شده است بهلول بن اسحاق بن علی النقی(علیه السلام) برای تبلیغ دین جدش به خوی آمده بود اما حاکم وقتِ خوی که وابسته به دستگاه خلافت بنی عباس و مخالف بهلول و دوستان و نزدیکانش بود،با دسیسه ای بهلول را با تبر؛ شهید کرده و دستور می دهد جنازه اش را به زمین بایری پشت دیوارهای شهر بیندازند.
پس از مدتی، دوستداران بهلول، پیکرش را یافته و دفن می کنند و بارگاهی بر روی آن می سازند؛ سال های سال این بقعه، ساختمانی کوچک در حاشیه شهر بود ولی با توسعه شهر، اکنون داخل شهر؛ در محله ی امامزاده که به تبع وجود این امامزاده به این نام معروف شده-قرار دارد.
بنای فعلی که وسیع، بسیار زیبا و متناسب با حال و هوای معنوی است به همت متولیان، اهالی(با واریز نذورات)و مومنین ساخته شده است.
جمعی از شهدای این شهر، در مجاورت این آرامگاه قرار گرفته اند و بر حرمت این بقعه افزوده اند.
نسبت نزدیک این امامزاده با امام زمان(پسرعموی امام زمان) ارادت مومنان را بیشتر کرده است و مومنان و شیفتگان از شهرهای دور و نزدیک در روزهای هفته خصوصا پنج شنبه و جمعه جهت زیارت به این مکان می آیند و قربانی کرده و سفره های نذری باز می کنند.

ادامه »

موضوعات: شاه پرک نوشت, زادگاه شاه پرک  لینک ثابت
 [ 11:30:00 ب.ظ ]

خوی ...

#شاه_پرك_نوشت
دعوتنامه…
سلام دوستان عزیز..
میخوام شما رو دعوت کنم تا به اولین شهر آذربایجان غربی از نظر وسعت، دومین شهر این استان از نظر جمعیت، و هجدهمین شهر فرهنگی تاریخی کشور، تشریف بیارید..
بله…شما عزیزان را به شهرستان زیبا و سرسبز #خوی دعوت می کنم…
این شهرستان در دشتی وسیع قرار دارد و محصور در بین کوه های بلند نظیر: #اورین(به معنی:بزرگ،باعظمت)،
چیل له خانا، آردیج می باشد و هم مرز با کشور ترکیه است.
در دوره های مختلف تاریخی، به سبب موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی، اهمیت خاصی داشت و به سبب قرار گرفتن در مرز، دروازه آذربایجان و ایران تلقی می شد و خوی را کلید آذربایجان می دانستند.
خوی از نظر #تولید_عسل با کیفیت، #رتبه_اول را درکشور دارد و همچنین جزوء مهم ترین تولید کنندگان #تخمه_آفتابگردان در کشور می باشد که گفته می شود:طرح فرودگاه شهرستان از بالا به شکل گل آفتابگردان قابل مشاهده است.
گل های محمدی این شهرستان زبانزد خاص و عام هست. و مفتخر به کسب عناوینی چون#شهر_گل_سرخ و #عروس_شهرهای_ایران نایل آمده است.
از گذشته های دور، #صنعت_قالیبافی در خوی رونق داشته و بعضی جغرافیدانان نیز به آن اشاره نموده اند..بیشتر حاکمان سعی شان بر این بود که با قالی های بافته شده در این شهرستان، کاخ های خود را مفروش نمایند. نویسنده بلژیکی(ارنست اورسل) در سال1882 که سفری به ایران داشت با اینکه خوی را ندیده بود ولی چندین بار فرش های خوی را عالی ترین قالی های بافته شده در ایران نام می برد.
70درصد فرشهای این شهرستان در قالب #طرح_ریز_ماهی هستند و با120هزار متر رتبه اول در استان را به خود اختصاص داده و یکی از اقلام صادراتی را تشکیل می دهد ولی متاسفانه با کم کاری مسولان یا سوء استفاده تعدادی، محصول دست #هنرمندان_خویی، در بازارهای کشور بعضا با نام فرش……به فروش می رسد.
خوی به خاطر #طبیعت_سرسبز و زیبایش به #دارالصفا و بخاطر #ایمان_مردمش به #دارالمومنین شهرت دارد.
این شهرستان زادگاه مردان بزرگی همچون:
مرجع بزرگ تشیع: #آیت_الله_سید_ابوالقاسم_خویی؛ صاحب شرح نهج البلاغه: آیت الله میرزا حبیب الله هاشمی خویی؛ #دکتر_زریاب_خویی: پژوهشگر،مورخ، ادیب، نسخه‌شناس، نویسنده و مترجم،رئیس سابق کتابخانه مجلس شورای ملی و مجلس سنا؛ #دکتر_محمد_امین_ریاحی:ادیب،پژوهشگر و نویسنده؛سردار شهید حاج محمد حنیفه درستی؛ سردار شهید حاج قاسم نصراللهی؛ #استاد_جعفر_نجیبی:‌از هنرمندان و مجسمه سازان زبردست کشور. و مدفن: پهلوان محمود قتالی معروف به #پوریای_ولی و عارف بزرگ و استاد مولانا، #شمس_تبریزی می باشد.
این شهرستان 1002شهید را در هشت سال #دفاع_مقدس تقدیم نموده است.
خوی، قدمتی بیش از 4هزارسال دارد و بیش از200 اثر تاریخی در این شهرستان ثبت شده است.

موضوعات: شاه پرک نوشت, زادگاه شاه پرک  لینک ثابت
 [ 11:28:00 ب.ظ ]