شاه پرک






تک تیر‌انداز ...

اولین فیلمی که امسال نظاره‌گر بودم، فیلم سینمایی تک تیرانداز به کارگردانی علی غفاری بود.

راستش روز اولی که در یکی از روزهای بهاری در تلویزیون پخش شد، اطلاع نداشتم و ناراحتی‌ام را به افرادی که دیده بودند و به من خبر نداده بودند، علنا اعلام می‌کردم.

ولی شبی که از زیرنویس شبکه ۱ دیدم فردا پخش می‌شود، از خوشحالی و تعجب، چشم‌هایم کم مانده بود ۴ تا شود؛ و علاوه بر اینکه به اعضای خانواده اطلاع دادم که یادتان باشد، خودم هم زنگ گوشی موبایلم را برای زمان پخش، در حالت هشدار قرار دادم و به دوستان هم اطلاع‌رسانی کردم.

این فیلم گوشه‌هایی از زندگی تاثیرگذارترین تک تیرانداز دفاع مقدس، شهید عبدالرسول زرین  را به تصویر می‌کشد.

فردی که در بین نیروهای خودی به گردان تک‌نفره و در بین نیروهای عراقی، به صیاد خمینی مشهور بود.

بر طبق برخی گفته‌ها از روی دفترچه‌ی شخصی‌اش، ۲ هزار عراقی  و در نقل دیگر هم ۳ هزار نفر از بعثی‌های عراقی را را از پای در آورده است.

هر چند نقدهایی به این فیلم و نحوه‌ی روایت‌ پردازی‌اش وارد شده است ولی قصه‌ی جذاب و شیرینی را به تصویر می‌کشد و ارزش حداقل یک‌بار دیدن را دارد.

موضوعات: شاه پرک نوشت, معرفي فيلم  لینک ثابت
[شنبه 1400-04-19] [ 01:20:00 ب.ظ ]

انفرادی آزاد ...


اولین مستندی که در سال ۱۴۰۰ تماشا کردم، مستند صعود آزاد (انفرادی آزاد) Free Solo به کارگردانی  الیزابت چای واشارهی  و جیمی چین است.

 این مستند که در سال ۲۰۱۸ برنده اسکار فیلم مستند شده، گوشه‌هایی از زندگی‌نامه‌ی صخره‌نوردی  به‌ نام “الکس هانولد” را به تصویر می‌کشد که بارها از روی اختیار، 

به تنهایی و بدون هیچ طناب و ابزار ایمنی به صخره‌های مختلف صعود داشته و به دلیل همین صعودهای انفرادی آزاد به دیواره های بلند، به شهرت رسیده است.

زندگی ساده و شخصیت خاصِ این صخره نورد در کنار هدفمندی، شجاعت، ماجراجویی و تلاش‌های خستگی‌ناپذیرش، بر جذابیت مستند اضافه می‌کند.

 او در آرزوی فتح به اِل کاپیتان بود و بعد از تمرین‌های سخت، تلاش‌های متفاوت، آزمایش و خطاهای مختلف بالاخره به آرزوی خود جامه عمل پوشاند و نزدیک ۴ساعت ارتفاع بیش از نهصد متری اِل کاپیتان را بدون هیچ طناب و ابزار ایمنی، تنها با کمکِ دست‌های خود فتح کرد.

در سراسر این مستند خصوصا در این فتح آخر، هیجان و ریسک‌پذیری به ببینده هم منتقل می‌شود.

و می‌تواند الگویِ خوبی باشد برای پیگیری اهداف، جنگیدن و رسیدن به آن‌ها، روبه‌رو شدن و رفتن در دلِ ترس‌ها و غلبه بر آن‌ها… .

موضوعات: شاه پرک نوشت, معرفي فيلم  لینک ثابت
 [ 12:28:00 ب.ظ ]

آن‌ ۲۳‌ نفر ...

بعد از خواندن کتاب آن۲۳نفر، وقتی شنیدم فیلمِ این کتاب ساخته شده، بی‌صبرانه منتظر تماشای آن در سینما بودم ولی صد حیف که راهی به سینمایِ شهر ما نیافت.

و بعد از چند وقت، در فیلیمو دانلود کرده و در اولین فرصت با اشتیاق نگاهش کردم.

واقعا از تماشایش لذت بردم و با تک تک لحظاتش زندگی کردم.

به داشتن چنین بزرگ مردانی در سرزمینم افتخار می‌کردم.

نوجوانانی که عشق به آیین، وطن دوستی و غیرت را در مرحله عمل ثابت کردند.

و اسارت با عزت را به آزادی با ذلت ترجیح دادند و موجبِ سربلندی کشورشان شدند.

تماشای این فیلم با موضوع منحصر بفرد و بکر، به حدی برایم جالب، خوش‌آیند و لذت بخش بود که بعد از دعوتِ اهالی خانه به تماشایش، برای بار دوم هم نظاره‌گر این فیلم شدم.

این فیلم به کارگردانی: مهدی جعفری و محصول سازمان هنری اوج می‌باشد.

و روایت‌گر اسارت ۲۳ نوجوان در سال ۱۳۶۱ در زندان‌های عراق می‌باشد.

موضوعات: شاه پرک نوشت, معرفي فيلم  لینک ثابت
[جمعه 1399-03-30] [ 09:55:00 ب.ظ ]

عابدان کُهَنز ...

روزهای قرنطینه خانگی، فرصتی برایم فراهم کرد تا به پیشنهادِ برادرِ دهه هشتادی‌ام، مستندِ عابدان کُهَنز را ببینم.

این مستند، به کارگردانی مجید رستگار و به مدتِ تقریبا ۱۲۰دقیقه تهیه شده است.

 این مستند، روایتِ دهه‌ی ۶۰ تا اواسطِ دهه‌ی ۹۰ِ محله‌ی کُهَنز و تلاش و مجاهدتِ جوانانِ آتش به اختیارِ دهه‌ی۶۰ تا متولدین دهه۷۰یی که باعثِ تغییرِ تدریجی این محله و شکوفایی و بالندگی ساکنینِ این محله شدند.

جوانانی که نشان دادن می‌توان با تفکر خلاقانه، عملِ درست و نیتِ خالص، کارِ فرهنگیِ اثر گذار انجام داد و به‌ جایِ دفعِ حداقلی، جذبِ حداکثری داشت.

در این میان نباید از کنار این گذشت که بزرگانی هم بودند که نشان دادند بدون سخت‌گیری و با محبت و اعتماد بر جوانان، می‌توان تاثیر گذار بود.

در سراسرِ این مستند؛ می‌توان اتحاد، همدلی، یکرنگیِ ساکنین این محله را شاهد بود که با توکل بر خداوند  

و تلاش و صمیمت بین یکدیگر، کارها و اهدافشان را پیش می‌بردند.


 

موضوعات: شاه پرک نوشت, معرفي فيلم  لینک ثابت
[چهارشنبه 1399-03-28] [ 10:48:00 ب.ظ ]

تنها میان طالبان ...

 زیاد اهل دیدن فیلم در گوشی موبایل نیستم، سینما را ترجیح می‌دهم ولی تعطیلات کرونایی باعث شد این مورد را هم امتحان کنم. پیشنهاد‌ها زیاد بود ولی ترجیج دادم، تجربه‌ی نویی داشته باشم و بجای فیلم، اثری مستند انتخاب کنم. و در این بین، قرعه به نامِ اثر جذابِ “تنها میان طالبان” افتاد. مستندی که با حضورِ جسورانه‌ی محسن اسلام‌زاده (سازنده مستند) میان طالبان در جریان است. ایشان برای یافتنِ پاسخ به پرسش های خویش، دو هفته ایی، تنها در میان طالبان یا امارات اسلامی افغانستان زندگی می کند. به میان بازارهایشان رفت و آمد می کند، از مراکز آموزشی شان دیدن می کند، در مکان های مذهبی و مراسم های دعاهای این افراد، شرکت می کند. نظاره گر، مانورهای نظامی شان است. این مستند، دنبال زندگی است نه جنگ. اگر برایتان، این جسارت و سر نترس داشتن، جذاب است؛ پیشنهاد می کنم، به نظاره ی این مستند بنشینید.

موضوعات: شاه پرک نوشت, معرفي فيلم  لینک ثابت
[پنجشنبه 1398-12-29] [ 11:47:00 ب.ظ ]


1 2